Waarom tijd investeren in processen digitaliseren en automatiseren?

Waarom tijd investeren in processen digitaliseren en automatiseren?

Een proces digitaliseren of automatiseren scheelt je misschien veel tijd en energie in de toekomst. Maar eerst moet er veel gebeuren omdat voor elkaar te krijgen. Waarom dan wel doen?  

De wereld verandert.

De mensen om ons heen veranderen. Ze verwachten een heleboel zelf te kunnen regelen op een tijd dat het hun uitkomt. En dat tijdstip komt jou waarschijnlijk helemaal niet uit. Wanneer je processen digitaliseert is het mogelijk voor je cliënten om veel dingen zelf te regelen. Maar wat heeft het voor nut voor jou? Het personeel die meestal deze taken uitvoert of jij zelf natuurlijk, hoeft dit niet meer te doen. De tijd die je hier normaal aan kwijt bent kan je besteden aan taken waar jij of je personeel eerder niet aan toe kwamen. Heb je al een idee waar je die tijd aan zou besteden?

Vooroordeel: Ouderen kunnen niet online dingen regelen.

Vaak hoor ik zorgondernemers zeggen dat ouderen niet om kunnen gaan met de digitale wereld. En daarom gaan sommige zorgondernemers hun processen niet digitaliseren. Maar wat is oud? Volgens woordenboeken begint dit zo tussen de 50 en 55 jaar. Au, dat is best vroeg. Ik vind dat niet zo oud eigenlijk. Maar ik ben daar voorlopig ook nog niet, dus ik kan er niet over meepraten. Maar over het algemeen vinden mensen je oud als je 60+ bent.  

Stel je bent nu 61 jaar, je bent nog aan het werk waarschijnlijk. Die kans is vrij groot. Dat betekent dat je ook veel online moet regelen voor je werk. Mensen die 60+ zijn kunnen dus prima een afspraak online inplannen of omgaan met een app op hun smartphone. Mensen die 70 jaar zijn hebben waarschijnlijk voor hun werk ook nog veel online moeten regelen. Ook zij kunnen dit prima regelen. 

En nu jij nog…

Al een idee wat je graag anders in wilt richten zodat je minder tijd voor dit of dat proces kwijt bent? Hier wat ideetjes: 

  • Zijn het alle telefoontjes die binnenkomen.  
  • Je website beter up to date houden.
  • De mailbox beter organiseren. 
  • Het proces voorafgaand voor dat je met client aan de slag kan optimaliseren.
  • Uniforme uitstraling naar buiten verbeteren. 

Maar jij weet vast beter wat er echt nodig is binnen je zorgonderneming. Daarom is het goed om dit als een standaard onderwerp van gesprek van te maken met je personeel. Iedereen kijkt wellicht anders naar datzelfde proces. Iets wat jij heel makkelijk vindt kan een ander heel omslachtig vinden. En wat vinden je cliënten er eigenlijk van? Als je dit meeneemt in het optimaliseren van je proces kom je vast tot een heel soepel lopend proces.   

Wil jij samen eens kijken naar een proces dat je wilt verbeteren? Dan kijk ik graag met je mee. Plan een gratis en vrijblijvend kennismaking gesprek in. Via de link hieronder kan je dat doen. Tot gauw! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *