Hoe vaak kan je mailen zonder te spammen?

hoe vaak kan je mailen zonder te spammen

Hoe vaak kan je mailen zonder te spammen?

Veel ondernemers zijn bang dat ze hun mailinglijst te veel aan het mailen zijn. Herken jij dit? Vooral bij niet commerciële bedrijven zoals in de sector zorg en welzijn merk ik dat mensen hier heel huiverig voor zijn. Maar wat is dan eigenlijk normaal? Wanneer ga je over de grens van wat fijn is? En wanneer mail je te weinig? Want dat laatste kan natuurlijk ook nog.

De basis:

De basisregel is als volgt: Minimaal 1 keer per maand. Het blogartikel of nieuwsberichten dat je gebruikt in je mail zet je ook op je website. Hierdoor ziet google dat het een actieve website is. Door 1 keer per maand te mailen is er in ieder geval beweging naar je website.

Nog beter is het om de week te mailen. Het resultaat is dan meer verkeer naar je website en ook je cliënten zullen je beter herinneren als je regelmatig mailt.

Het allerbeste is om elke week te mailen. Dit zorgt niet voor irritatie bij je cliënten op het moment dat je iets interessants te mailen hebt. Ben jij hun inspirerende factor of geef je informatie waar mensen meteen mee verder kunnen, dan kijken mensen zelfs uit naar je mailtjes.

Een voorbeeld:

Ik krijg elke week een mail met daarin de ontwikkeling van mijn jongste telg voor die week. Superleuk om te lezen. Ik herken hiervan dingen in mijn eigen kind en weet wat er binnenkort aan ontwikkeling bij komt. Dat deze onderneming daarbij ook zijn dienst of producten laten zien die bij hetzelfde onderwerp horen vind ik geen probleem.

Het is een van de weinige mailtjes die ook daadwerkelijk elke week lees. Dat komt omdat hij precies aansluit bij mijn behoeften. Zo zijn er bij jouw cliëntengroep ook behoeften waar jij op aan kan sluiten. 

Wat betekent dit voor jou?

Dat is leuk z’n basisregel maar wat werkt er voor jouw cliëntengroep? Dat is een kwestie van uitproberen. Wat het belangrijkst is, is om te schrijven met je cliëntengroep in gedachten. Wat speelt er op dit moment bij hun? Waar worstelen ze mee? Als je op deze behoeften ingaat zal je mail geen irritatie opwekken maar juist fijn zijn om te lezen.

En de statistieken in de tool die jij gebruikt laten vanzelf zien wat er met jouw mailtje gebeurt. Daar kan jij op anticiperen. Dat is belangrijke informatie voor de volgende mail.

Daar heb ik toch geen tijd voor.

Merk je dat je niet toekomt om je cliënten regelmatig te mailen, maar zou je dit wel willen? Graag ondersteun ik je hierin. Met ondersteuning op maat zorg ik er samen met jou voor dat je mailing er regelmatig verstuurd wordt. Wil je meer weten over deze dienst dan adviseer ik je een kennismakingsgesprek te plannen. Ik vertel je graag alles over de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *