-
Hoeveel wegen leiden er naar jou praktijk?
Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Maar hoeveel verschillende wegen leiden er naar jouw praktijk? Als zorgondernemer zijn er zowel online als offline wegen die naar jouw praktijk leiden. De online en offline wegen worden vaak met elkaar gecombineerd. Laten we eens wat combinaties bekijken. ´
Door anderen aanbevolen
De meest mooie weg naar jouw praktijk is die van mond tot mond reclame. Dit gebeurd vaak in familie, vrienden en kennissenkring. Je herkent dit vast wel dat hele families bij jou komen omdat iedereen weet hoe goed je het hebt gedaan voor Jan, Piet en Marieke. En meestal komen de buren er dan ook nog bij. Toch kijken deze mensen eerst even op je website voor wat extra informatie. Vaak zoeken ze de bevestiging van wat ze al weten. Is deze er te vinden dan zit je goed. Zo niet, dan is het goed om daar wat aan te doen. Hierbij wordt ook de social media bekeken. Op social media verwachten mensen jou op een laagdrempelige manier te leren kennen. Ze willen weten wie jij bent en waar jij voor staat met je praktijk.
De verwijzing
De tweede weg en de meeste gekozen weg naar je praktijk is waarschijnlijk de weg vanaf de verwijzer naar jouw praktijk. Op het moment van verwijzing heeft de cliënt de keus over de plek waar hij deze zorg wil ontvangen. Maar de verwijzer geeft vaak aan de cliënt door welke praktijk hun voorkeur heeft. Dat zijn de praktijken waar ze zelf goede ervaringen mee hebben. Soms krijgen cliënten keuze uit verschillende opties. Vervolgens gaat een cliënt op zoek naar jou. En dat begint meestal online. Ze gaan vergelijken op de verschillende websites naar iets wat ze het meest aanspreekt. Dit betekent dat je goed op de zorgvraag moet inspelen zowel op je website als op social media. Alleen dan kunnen cliënten zich identificeren met jou als potentiële plek waar zij hun zorg willen ontvangen. Ook nu is het eerste contact online.
Wanhopig op zoek
De derde manier waarop jij gevonden wordt is wanneer zij zoeken naar oplossingen voor hun klachten. Zij hebben misschien nog niet eens een verwijzing. Of ze hebben geen verwijzing nodig maar zijn op zoek naar de oplossing voor hun klachten. Als jij dan net die expert bent die zij zoeken dan is het goed dat je daar ook op te vinden bent. Het mooiste is dat ze je kunnen vinden op de klacht maar ook zeker op de oplossing. Dit zijn cliënten die wanhopig op zoek zijn naar een specialisme die zijn nog niet hebben kunnen vinden. Denk maar eens aan een fysiotherapeut die alles weet over klachten aan de handen. Zij hebben misschien wel een fysiotherapeut die de klacht behandelt zonder het goede effect. Zij zoeken iemand die gespecialiseerd is in fysiotherapie voor de handen. Hoe mooi is het als jij dan wordt gevonden. Jij bent blij iemand gevonden te hebben die je kan helpen met deze specifieke klacht en zij zijn blij met jou als specialist.
En nu ben jij aan zet
We hebben nu 3 verschillende wegen bekeken. Uiteindelijk zie je dat welke weg ze ook nemen ze altijd online naar jou zoeken. Daarom is online zichtbaarheid ook in de zorg zo ontzettend belangrijk. Moet ik dan echt actief zijn op zowel mijn website als mijn social media kanalen? Het enige goede antwoord, ja. En ja, dat kost tijd. En wat levert het je op? Een patiëntenstroom die echt op zoek is naar jou. Want voordat ze een afspraak met je maken weten ze al wie je bent, wat je doet en waarom je dit doet. Het enige wat jij nog hoeft te doen is laten zien dat een behandeling bij jou werkt. Zo worden zij weer ambassadeur van jou en zullen zij weer nieuwe cliënten op weg naar jouw praktijk leiden.
Hoeveel wegen leiden er naar jouw praktijk?
