Waarom de overstap van Mailchimp naar een ander e-mailmarketing tool?

e-mailmarketing

Waarom de overstap van Mailchimp naar een ander e-mailmarketing tool?

Doordat het Hof van Justitie van de Europese Unie het Privacy Shield regeling ongeldig heeft verklaard is het niet meer mogelijk om gebruik te maken van Mailchimp. Deze Privacy Shield regeling zorgde er in het verleden voor dat er afspraken over privacy van persoonsgegevens tussen de EU en de VS waren. Omdat deze regeling er niet meer is moesten veel ondernemers op zoek naar een alternatief voor Mailchimp. En velen hebben deze gevonden in Laposta 

Waarom wel Laposta?

Laposta is een Nederlands bedrijf en daardoor blijven de persoonsgegevens binnen Nederland, en dus binnen de EU. Zo voldoe je wel aan de privacyregels die er nu gelden. En Laposta is een e-mailmarketing systeem die net als Mailchimp een gratis versie heeft. Met deze gratis versie mag je 12.000 mails per maand versturen en maximaal 2000 contacten hebben. Bij de gratis versie heb je natuurlijk wel de reclame van Laposta onderaan je mail. Maar dit was met Mailchimp niet anders. Wat een groot voordeel is met Laposta ten opzichte van Mailchimp is dat je gebruik kan maken van alle mogelijkheden, ook in de gratis variant. Alleen de telefonische klantenservice is alleen bij een betaald account mogelijk. Wel is het mogelijk om gebruik te maken van de e-mail klantenservice.  

Gebruiksgemak van Laposta

Mailchimp stond niet echt bekend als gebruiksvriendelijk. Dat wordt gelukkig anders ervaren met Laposta. Het is natuurlijk een Nederlands bedrijf waardoor je alles in het Nederlands kan terugvinden. Alles is overzichtelijk op de eerste pagina van je account terug te vinden. En Laposta neemt je mee in wat er nodig is om alles in te stellen. En dat is bijzonder weinig. Je kan eigenlijk meteen aan de slag. Wel moet er een verwerkersovereenkomst getekend worden voor het uploaden van je bestaande e-maillijst. Wat logisch is met de huidige wet en regelgeving.  

Wanneer je een campagne wil starten is het stappenplan hiervoor meteen al in beeld. Zo weet je wat er moet gebeuren voordat je campagne klaar is. Er zijn 4 basis sjablonen die je kan gebruiken voor het opstellen van je e-mail. Maar je kan ook kiezen uit de 16 uitgewerkte sjablonen. Die weer aangepast kunnen worden op jouw huisstijl en kleuren. En extra blok met foto of tekst is gemakkelijk toe te voegen of te verwijderen.   

De automation kan ook makkelijk gemaakt worden. Ook als je nog niet alle mails het gemaakt kan je de basis van de automation alvast neerzetten. En later alle mailtjes nog toevoegen. Het is niet een hele uitgebreide tool maar voor als basis heel makkelijk en goed in gebruik te nemen. En ook de automation is voor gratis variant gewoon te gebruiken met alle opties die er zijn.  

Conclusie

Laposta is een gebruiksvriendelijk en goed alternatief voor Mailchimp. Maar ook als je geen Mailchimp gewend bent maar graag een gratis start wil maken met je e-mail marketing is dit een goede keuze.  

Wil jij een start maken met e-mailmarketing maar weet je nog niet hoe je moet beginnen? Neem eens vrijblijvend contact met mij op. Ik denk graag met je mee tijdens een kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *