Systematisch aan de slag met je zorgonderneming zodat je tijd overhoudt

Tijd is schaars in zorgverleningsland. Terwijl je eigenlijk in alle rust met je client aan de slag zou willen voor een optimaal resultaat moet je nog aan zoveel andere dingen denken. Jij wil de focus op je cliënt houden en niet op al die randzaken eromheen. Je kan zorgen voor een optimaal proces voor deze randzaken zodat je daar minder tijd mee kwijt bent.  

Als je hiermee aan de slag wil is het goed om dit systematisch aan te pakken. Zodat je geen dingen over het hoofd gaat zien. Zodat je weet waar je wil beginnen en wilt eindigen. Ik doe dit altijd aan de hand van 7 thema's die elke zorgonderneming heeft. Ik laat in dit blogartikel zien welke 7 thema's dit zijn en wat ze inhouden.  


Dagelijks  management  

Hoe beter dit is ingericht hoe relaxter je de dag doorkomt. Aan welke taken moet je denken als het gaat om dagelijks management? Er komen op een dag heel wat taken op je af zoals: de telefoon die roept om aandacht, de mailbox die steeds vol loopt, planning en prioritering, agendabeheer en een net kantoor zijn daar voorbeelden van.   

Elke dag ben je met deze processen bezig. Kan dit anders ingericht worden zodat je meer tijd overhoudt?  

( online ) Marketing  

Veel zorgondernemers willen hier wel mee aan de slag maar weten niet waar te beginnen. Dat is logisch er is zoveel mogelijk en je hebt er waarschijnlijk geen kaas van gegeten. Waar kan je allemaal aan denken als het gaat om (online) marketing? Je website, de nieuwsbrief, netwerken, spreken en presenteren en  social  media zijn hier voorbeelden van. En natuurlijk is voor dit alles een planning nodig.   

Deze planning kan ervoor zorgen dat jij je doelen met je marketing behaalt. Hoe maak jij een planning voor je (online) marketing?  

Communicatie  

In de zorg draait het om communicatie. Hoe beter dit verloopt hoe soepeler het contact tussen jou en je client. Maar om welke communicatie gaat hier? Ik bedoel de communicatie per telefoon, e-mail,  social  media en het bijhouden van je  patiëntenregistratie systeem .  

Hoe heb jij de communicatie ingericht? Kan je dit digitaliseren of zelfs automatiseren?   

Leveren van je dienst/product  

Het leveren van je dienst kent 3 fases; de voorbereiding, het leveren en het afronden ervan. Al deze fases kennen zo hun eigen proces. Lopen deze processen soepel in elkaar over? Binnen elk proces zijn er veel stappen te zetten en welke kunnen anders ingericht worden waardoor jij tijdwinst hebt?

Financiën  

Waarschijnlijk zijn de financiën niet het meest favoriete onderwerp van je zorgonderneming maar het is wel belangrijk om financieel gezond te zijn. Aan welke taken moet er gedacht worden bij financiën? Denk aan budgetbewaking, inzicht in cashflow, boekhouding bijhouden, inkoop, facturatie en een tijdige betaling hiervan.  

Kunnen er in dit thema taken geautomatiseerd worden zodat jij er minder omkijken naar hebt?  

Sales  

Ook in de zorg zul je je dienst moeten verkopen. Welke taken komen hierbij kijken? Denk hierbij bijvoorbeeld aan je algemene voorwaarden, afspraken maken, een offline folder, online salespagina en contracten. Dit zijn allemaal verschillende processen die uitgevoerd moeten worden. Zit hier iets bij waarvan je weet dat je er binnenkort mee aan slag moet?

  Statistieken  

Bij veel tools die je gebruikt kan je ook de statistieken verkrijgen. Deze kunnen je enorm veel informatie geven. Je kan denken aan statistieken van je website, telefooncentrale,  social  media of je patiëntenregistratie systeem. Wat doe jij met de informatie van deze statistieken? Brengen zij jou de sleutel tot tijdwinst?  


Ben jij een proces tegengekomen die je graag zo willen digitaliseren of automatiseren? Waar begin je dan? De eerste stap naar tijdwinst is het heel duidelijk hebben hoe een proces nu verloopt. Schrijf dit eens helemaal uit. E n  beschrijf ook wie welke taak doet en wie er verantwoordelijk voor is. Vanuit daar kan je kijken naar hoe je dit beter, slimmer en efficiënter kan inrichten.   

Wil je dit liever samen met mij doen? Dat kan ook, maak dan gebruik van het gratis kennismakingsgesprek. Tot snel!